Как едно обучение се преплете с очарованието и незабравимите емоции в "люлката на Ренесанса", Флоренция
В търсене на нови методи и похвати за излизане от рамките на класната стая и как едноседмичното обучение и престоят във Флоренция ме мотивират да продължавам да търся начини и пътища към по- ефективно и носещо удоволствие и удовлетворение преподаване и учене.
“ Проектно базирано обучение в класната стая- настройка, интеграция и размисъл” бе темата на обучението, на което имах възможността да бъда сред участниците. Интересът точно към тази тема бе провокиран от това, че през предстоящата учебна година ми предстои прилагане на ПБО, а пред мен стояха редица въпроси, на които търсех отговор. И ето, че попаднах на точното място и на Sheila Corwin,
която беше нашият преподавател и получихме отговори на въпросите, които стояха пред нас свързани с темата за прилагане на ПБО в класната стая.

Учене чрез правене или не постигането на целта, a пътят към нея бе в основата на обучението проведено в Europass Тeacher Аcademy в периода 22-26 юли 2019 година.
.
Една от основните тенденции в образованието през XXI век е поставянето на ученикa в активна позиция в процеса на учене и усвояването на знания. Не механично, а чрез действие и екипна форма на работа.
.

ПБО е интерактивен метод, който най - силно може да предизвика промяна в културата на преподаване. Той предполага както сътрудничество между учениците, така и между тях и учителя, който често е в ролята на фасилитатор- насочващ, подпомагащ работата на групата с цел по- голяма ефективност. Работата в екип подпомага формиране на редица важни качества като: комуникативност, сътрудничество, толерантност към мнението на другия, презентационни умения, както и умения за оценка и самооценка на изпълнението, на поставената задача. Насърчаването на екипната работа стимулира и прави учениците по- отговорни, мотивирани и ангажирани за постигането на крайната цел. Различното е, че процесът на обучението остава “ отворен”, интересът към темата не приключва с учебния час. Учениците “ излизат” от класната стая и училището. Поставената задача или темата на проекта е реална и обвързана с учебния материал, но търсенето на отговори на поставения въпрос не означава търсене само и единствено в Google, a включва проучване, събиране на информация, посещения на различни обекти, анализиране, правене, изследване, за да се достигне до крайния продукт.
Друга основна тенденция в образованието, която е и част от ПБО е прилагането на интердисциплинарния подход с цел цялостно и задълбочено проучване на темата. Методът на проектите в обаразованието не са ново явление. Счита се, че е разработен в началото на XX век в САЩ от американски психолог и педагог Джон Дюи, който обосновава необходимостта от използването на “метода на проектите” като залага на идеята “ учене чрез действие”.
Заедно с колеги от Испания, Португалия, Унгария и Полша активно участвахме в разработването на задача и се впуснахме в прилагането на методa на ПБО. Разделени в екипи и то от учители преподаващи различни дисциплини, за да можем напрактика да приложим интердисциплинарния подход, разработихме проект по поставен от екипа въпрос или така нареченият “ driving question “ или “ шофиращ въпрос”.
Презентация, оценка и самооценка последваха и то в тон конструктивна, позитивна критика, която е от съществено значение. Като цяло представянето на продукта трябва да носи положително преживяване, удовлетвореност, което при нас се получи чудесно. Беше забавно, полезно учене. Контактът с колеги от други държави, с които имахме възможност взаимно да си “сверим часовниците”, да обменим идеи и опит, беше изключително интересен и ползотворен.Възникнаха у нас и идеи за бъдещо сътрудничество.
И така заедно с полезното, придобито като умения и знания от курса, престоят ми във Флоренция беше едно незабравимо изживяване. Да се потопя в “ люлката на Ренесанса” и да се докосна до голяма част от световното, културно, научно и историческо наследство е наслада за сетивата. Флоренция е история, изкуство и съвремие преплетени в неповторим чар.
Катедралата "Санта Мария дел Фиоре'
.Незабравимите разходки през свободното време с моята колежка Анастасия,
бяха изпълнени с добро настроение и възхищение от видяното и преживяното като емоция в този неизчерпаем на гледки спиращи дъха град. И до днес ние продължаваме да живеем със спомените за Италия.
С една дума емоция докоснала ме завинаги. Заредени с позитивизъм и ентусиазъм продължаваме напред!
Гледка от моста Понте Векио, покрит мост над река Арно
бяха изпълнени с добро настроение и възхищение от видяното и преживяното като емоция в този неизчерпаем на гледки спиращи дъха град. И до днес ние продължаваме да живеем със спомените за Италия.
С една дума емоция докоснала ме завинаги. Заредени с позитивизъм и ентусиазъм продължаваме напред!
Колегите
С благодарност към училищното ръководство и Розалия Димкова за гласуваното доверие
Мира, чудесно е, че си намерила отговор на въпросите! Твоите ученици ги чакат големи приключения и учене, което ще ги направи истински откриватели!
ОтговорИзтриванеБлагодаря, Мира, за споделянето на твоя опит и вълнуващ престой във Флоренция.
ОтговорИзтриване